Början på The Garden Route

Jag har för en tid sedan lämnat Kapstaden bakom mig och begett mig ut på nya äventyr i Sydafrika. Första tiden spenderade jag i en liten by utanför staden kallad Hout Bay. Där är fantastiskt vackert och stränderna och bergen trängs och tävlar alla med varandra om vår uppmärksamhet. Jag besökte en av världens absolut vackraste stränder kallad Llundono beach Gigantiska klippblock har med tiden spolats upp på land och havets rörelse har genom åren format dem till grottor. Där springer vilda och färgglada ödlor och det är en surfares dröm att få bemästra dess vågor. 







Jag tog mig också upp på en av de vackraste utsiktsplatserna kallad Chapmans peak. Jag säger bara Wow. Det kan kanske tyckas konstigt men dessa platser är för vackra för att försöka fånga på bild... så därför lät jag bli. Jag rekommenderar er istället att åka dit och se efter själva. Ni kommer förstå! 

Därefter hoppade jag på en buss och påbörjade min resa genom vad som kallas för The garden route. En sträcka otroligt vackra platser längst med östkusten som sträcker sig upp till Port Elisabeth. Mitt första stopp blev efter 12 långa timmar Wilderness. 


Namnet Wilderness avslöjar en hel del om platsen, men där finns också en liten skala civilisation med enstaka affär och restaurang. I övrigt tog utsikten från loftet luften ur mig och jag sov två fridfulla nätter till ljudet och utsikten av Vågor brytas utanför. Magiskt!! 




Under en av mina dagar i Wilderness bestämde jag mig också för att vandra längst med den gamla järnvägen som sträcker sig längst med hela kusten här. Den leder genom stenrösen, skogar och grottor och utsikten är otroligt vacker. På vägen mot Victoria Bay som är ytterligare en liten by med fantastiska stränder finns grottor som något udda lokalbefolkning gjort till sina hem. Människorna, mer likt nomader är högst religiösa och flyttar ut till grottorna här för att söka sitt allra enklaste och vackraste levene. Deras historia kan vara något hårdsmält för den icke troende, men det var ändå en fascinerande upplevelse att bli inbjudna till deras hem på en rundtur. 













Några dagar senare begav jag mig senare till min nuvarande destination, Crags. Här bor jag ute i trädkojor bland vilda hästar, katter och hundar samt ett helt paradis av vackra fåglar. 
Tidigt tidigt imorse, innan solen gick upp, innan 7 begav jag mig ut på en vandring genom skogen som kallas The magic forest och det var det verkligen. Trädkronorna från vissa träd är över 900 år gamla och långt inne i det vilda hörde jag vattenfallet. Vattnet var kallt och friskt och så rent att det gick att dricka på plats. 


















En frukost avnjöts sedan på trädäcket som vätter ut mot en oändlighet av träd och berg. 
Här är så tyst och lugnt att jag nästan kan höra mina egna andetag under dagtid vilket ger en fantastisk ro i kroppen. Varmvatten har det varit dåligt om under hela min resa och under nätterna sover jag med fyra lager kläder för att inte frysa. Men det är vildmarken när den är som bäst. Här stannar jag några dagar till för fridens skull innan jag fortsätter min resa som ska ta mig till Johannesburg för att slutligen flyga in i Tanzania. 

Kommentera här: