Shark Cage Diving

Okej, jag vet inte vad det är med atmosfären här nere, men något får dig att på ett märkligt sätt släppa taget om alla dina rädslor. Jag har redan gjort zip lining bland annat vilket jag aldrig trodde jag skulle göra. Så varför inte avancera och utmana ödet ännu lite till. 

Det var precis vad jag tänkte dagen då jag bokade min resa till Hermanus, samma ställe längst kusten där jag tidigare såg pingvinerna och valarna. Men denna gången var jag ute efter ett annat djur... vithajen. 

Sydafrika är ett av de länder där det finns absolut mest vithajar i världen och där du har stor chans... eller ska jag säga löper stor risk att se en 😄 Nu är det också säsong för vithajen vilket gjorde att jag bestämde mig för att dyka med vithajar i bur. 

Vi åkte med en stor båt ut mitt på havet runt 7 tiden en solig morgon. Buren stod fastbunden på båten och det pirrade så i magen hela vägen ut! 



Då vi kom ut på öppet hav började de locka till sig hajarna genom att slänga ut döda fiskrester. Under tiden passade vi på att byta om till dykardräkter. Och inte tog det lång tid innan den första bjässen dök ut. 
Hajen såg så graciös och vacker ut där nere i det turkosa vattnet. En hona på ca 2 meter cirkulerade runt båten och lät de första dykarna gå ner och se henne på bara decimeters avstånd. 


Det var precis lika vackert att sitta uppe på båtens tak och titta på hur hajen cirkulerade och högg efter betet som kaptenen slängde ut. 


Men precis som tidigare var jag återigen mycket lyckosam. Under dykarteam 2's tid i vattnet hann ännu en haj på ca 3 meter dyka upp och gjorde upplevelsen mycket intressant. Lyckligtvis var jag i team 3 då det ofattbara hände. 



Under en kort stund var vattnet mycket stilla och inga hajar syntes till. Vi satt redo och påklädda vid kanten av buren och bara väntade och Plötsligt dök 3 meters hajen upp igen. Bara några få decimeter från hajen klev vi ner i buren och sänktes ner. Att komma under vattenytan och se dem simma sakta och nära var dubbelt så fascinerade som skrämmande! 😄
Vattnet var ca 13 grader varmt vilket var okej för mig och särskilt med både dykardräkt och adrenalinpåslag 😃


Men plötsligt efter bara ett par minuter kom ytterligare en bjässe. Denna gången en hane på 4 meter. Man kan minst sagt säga att denna kille var mycket nyfiken på oss där inne i buren då han simmade mycket mycket nära om och om igen och strök sig längst med gallret. 10 centimeter utanför gallret kunde jag om jag velat känt dess hud och när han vände och bytte riktning kände jag vågorna under vattnet slå emot mig. Vilken känsla!😄


Men plötsligt plaskade det till framför mig. Endast vitt skum syntes innan något plötsligt slog rakt in i buren så den skakade. Vi höll i oss i handtagen som fanns på insidan. 4 meters bjässen hade bestämt tagit betet i munnen och vägrade släppa! Han ruskade sitt huvud ungefär som en hund som har dragkamp med en leksak. Vilka krafter det är i dem där käftarna! 

Han tog sats från långt ifrån och simmade rakt emot oss med öppen mun och jag såg rakt in i dess gap med dessa spetsiga vassa tänder pekandes åt alla håll. Adrenalinpåslaget var fantastiskt! Jag kände mig inte kall, jag behövde inte ta mer luft, jag ville bara stanna där nere med hajarna!! 


Att dyka med vithajar är sannerligen en av,  om inte den absolut mest spännande upplevelse jag någonsin haft!! Jag kunde inte känna rädsla eller skräck, bara en enorm fascination för dessa graciösa och vackra djur som regerar över havet! 

Om någon skulle fråga mig igen, vill du följa med och dyka med hajar skulle jag säga ja utan att blinka. Med eller utan bur! 😊

Kommentera här: